Coronamaatregelen huishoudhulpen

Veiligheid is onze grootste prioriteit. Zowel voor jou (als onze collega), als voor onze klanten. Alle huishoudhulpen ontvangen een veiligheidspakket van Home Maid Dienstencheques zodat ze in alle veiligheid aan de slag kunnen. Is jouw veiligheidspakket op? Maak dan een afspraak met je consulent. Nieuw materiaal ligt voor je klaar op kantoor.

Ook aan onze klanten vragen we enkele aanpassingen. Door hier samen aan te werken (werkgever, werknemer en klant), zorgen wij voor een veilige werkplek.

Jouw beschermingsmateriaal

  • Handschoenen,
  • Mondmaskers,
  • Handgel.

Richtlijnen bij de klanten

Is de klant thuis? Begroet de klant dan, maar hou steeds 1,5 meter afstand.

Als de klanten thuis zijn, moeten zij zich in een aparte kamer bevinden dan de ruimte waar er gepoetst wordt. Indien jouw klant dat niet zou doen, laat ons dit onmiddellijk weten zodat wij het nodige kunnen doen.

Eens binnen in de woning, was grondig jouw handen met water en zeep. Gebruik papieren wegwerphanddoeken of een schone handdoek om je handen te drogen. Indien je papieren wegwerphanddoeken gebruikt moet je deze steeds in een afgesloten vuilbak weggooien.

Indien je verkiest te werken met een mondmasker: draag jouw mondmasker maximaal (zie ook richtlijnen mondmasker onderaan deze brief).

Nies en hoest in een papieren zakdoekje en gooi dat daarna onmiddellijk weg in een afgesloten vuilnisbak. Was hierna grondig de handen.

Draag maximaal jouw handschoenen tijdens het werk:

Ook als je wegwerphandschoenen draagt moet je alsnog regelmatig de handen wassen met handschoen aan. Zo voorkom je eventuele verspreiding van virussen/bacteriën van één meubilair/voorwerp naar een ander.

Was de handen elke keer je de handschoenen uittrekt.

Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je blote handen of handschoenen.

Zorg voor een goede verluchting. Tijdens deze periode steeds als eerste taak uitvoeren: De belangrijkste aanraakpunten zoals: deurklinken, lichtschakelaars, telefoons, oppervlakken zoals een tafel, het aanrecht, de afstandsbediening, …. en in het sanitair (zeker spoelknop, handsteun, kraan, …) desinfecteren. Wanneer je weer vertrekt herhaal je deze handeling.

Houd minstens 1,5 meter afstand met elk persoon. Kan je geen afstand houden, is de klant aanwezig in dezelfde ruimte? Draag dan zeker je mondmasker. De federale richtlijnen inzake het gebruik van een mondmasker worden strikt nagevolgd.

Wij vragen jullie met aandrang om bovenstaande instructies te respecteren. Wij hebben ook aan de klanten gevraagd om dit te ondersteunen en te respecteren.

    Communicatie is belangrijk

    Indien jouw klanten zich niet aan de richtlijnen houden, laat ons dit dan meteen weten zodat wij het nodige kunnen doen. Je hebt het recht om de werkplek te verlaten als je je onveilig voelt.

    Wat moet ik doen als ik besmet ben met of symptomen vertoon van Covid-19? Laat ons en je klant dit onmiddellijk weten zodat we de nodige maatregelen kunnen treffen.

    Wat moet ik doen als één van mijn klanten zich ziek voelt? Laat ons ook dit onmiddellijk weten zodat wij het nodige kunnen doen.

    Reizen in code rood, of buiten Europa wat zijn de gevolgen?

    Via de officiële website van de Belgische overheid: info-coronavirus.be, vind je steeds de laatste informatie. We vragen jou om ons zeker op de hoogte te stellen mocht je terugkeren uit een vakantiebestemming in code rood, met quarantaine als gevolg. Zo kunnen onze consulenten het nodige doen om de planning bij te sturen.

    Quarantaine die het gevolg is van een reis opent géén recht op tijdelijke werkloosheid.

    Richtlijnen verplaatsing van en naar de werkplek

    Reis je met de: tram, trein of bus naar jouw werkplek? Pas ook hier de regel van 1,5 meter toe. Vermijd contact met metalen voorwerpen zoals stangen en handgrepen door te gaan zitten in plaats van recht te staan. Probeer ook zoveel mogelijk het reizen tijdens de spitsuren te vermijden: In de ochtend is dit van 07.00 tot 09.00 uur. De avondspits valt tussen 16.30 en 18.30 uur. Om deze reistijden te vermijden kan je samen met de klant en ons bespreken om enkele van je gezinnen te verplaatsen naar een ander moment. Bespreek dit steeds eerst met je klant, maar ook met ons.

    Waarom een mondmasker?

    Dit mondmasker vormt een bescherming tegen gevaren zoals spatten of grote druppels. Een gunstig neveneffect is dat het ervoor zorgt vingers en handen weg te houden van mond en neus. Daarnaast beschermt dit masker ook anderen tegen eventuele blootstelling indien je zelf zou hoesten of niezen.

    Opgelet: een mondmasker biedt geen absolute bescherming. Het verluchten van de ruimte waar je poetst, de afwezigheid van de klant in de ruimte waar je poetst en het voldoende wassen van jouw handen blijven de allerbelangrijkste preventiemaatregelen.

    Deel via social media