Veel gestelde vragen

Zit je nog met vragen? Wellicht vind je het antwoord hier. We hebben ze gemakkelijk voor je ondergebracht in categorieën. Vind je toch niet wat je zoekt, neem dan even contact op.

Bekijk onze
veelgestelde
vragen over:

Klant worden

Hoeveel uren moet ik minimaal boeken?

Het minimum aantal uur hulp per week bij Home Maid Dienstencheques is 8 uur hulp per week.

Wat maakt onze werking anders dan die van andere kantoren?

Wij gaan voor kwaliteit en werken op maat. Home Maid is operationeel in heel Vlaanderen, maar beschikt slechts over enkele kantoren. Dit is een strategische keuze omdat onze consulenten vooral op de baan zijn. Onze klanten zijn vaak erg druk bezet en hebben geen tijd om tot het kantoor te komen. Daarom komen onze consulenten tot bij hen. Op kantoor, naar hun thuis, ... Geheel zoals zij zelf wensen. Zo verliezen onze klanten geen tijd en kunnen wij uitgebreid kennis maken met de klant en zijn wensen.

We gaan steeds op zoek naar de perfecte match. Daarom ontmoeten de gezinnen en huishoudhulpen elkaar steeds op voorhand.

Wat is de kost van exclusieve huishoudhulp?

Onze dienst werkt met dienstencheques. Dat maakt onze exclusieve service heel erg voordelig. De kost van dienstencheques is afhankelijk per regio:

Voor Vlaanderen: Slechts 7,20 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 1,80 euro per cheque voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon.

Voor Brussel: Slechts 7,65 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 1,35 euro per cheque voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon.

Voor Wallonië: Slechts 8,10 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 0,90 euro per cheque voor de eerste 150 aangekochte dienstencheques per persoon.

Voor onze exclusieve dienst rekenen we een extra kost van 2 euro per dienstencheque aan. Deze abonnementskost wordt per kwartaal verrekend.

De dienstencheque staat in functie van het betalen van het loon van jouw huishoudhulp. Deze abonnementskost wordt gebruikt voor de administratieve ondersteuning en planning vanuit onze backoffice, alsook de constante verbetering van onze dienstverlening zoals: opleiding en begeleiding van jouw huishoudhulp.

Welke taken zijn toegestaan met dienstencheques?

Onze hulp omvat alle alledaagse huishoudelijke taken, zoals bijvoorbeeld schoonmaken, maar ook wassen en strijken, koken en boodschappen doen.

Waarvoor mogen dienstencheques niet gebruikt worden?

Werken in de tuin, kinderoppas, het verzorgen van dieren en hun woonplekken, het onderhoud van gemeenschappelijke traphallen alsook van beroepslokalen (zoals winkels, bureauruimtes, dokterspraktijken), het lappen van ramen in onaangepaste omstandigheden (met gevaar voor vallen),...

Hoe bestel ik dienstencheques?

Je kan dienstencheques bestellen via:

Dit is dus afhankelijk van de regio waarin je woont.

Zodra je je gebruikersnummer ontvangen hebt, kan je dienstencheques bestellen. Maak 9 euro per dienstencheque over op de bankrekening van Sodexo. De minimale bestelling bedraagt 10 dienstencheques. Heel belangrijk: in het vak gestructureerde mededeling van je overschrijving moet je jouw gebruikersnummer vermelden.

Sodexo en Home Maid zijn twee verschillende bedrijven. Sodexo houdt zich enkel bezig met het bezorgen van dienstencheques terwijl TRIXXO het contract en de planning van de huishoudhulpen beheert.

Hoe gebeurt de betaling? Moet ik de dienstencheques meegeven aan mijn huishoudhulp?

Papieren dienstencheques: Na het bezoek van je huishoudhulp overhandig je de dienstencheques, gelijk aan het aantal gepresteerde uren, aan je huishoudhulp. Indien je niet thuis bent op het moment dat je huishoudhulp aanwezig is, kan je de cheques op voorhand voor hem/haar klaarleggen.

Elektronische dienstencheques: De huishoudhulp registreert zijn/haar prestaties op de dag van de prestatie met behulp van een telefoontoestel, al dan niet ter beschikking gesteld door de klant. Indien de huishoudhulp zijn/haar prestaties niet zelf kan doorbellen zal één van onze kantoren dit doen. Nadat de prestatie werd doorgebeld kan je als klant online bevestigen. Geef dus gerust jouw gebruikersnummer door aan het kantoor en jouw huishoudhulp.

Hoe lang zijn dienstencheques geldig?

Dit hangt af van jouw woonplaats:

  • Vlaanderen: 12 maanden
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 6 maanden
  • Wallonië: 8 maanden

Er werd beslist dat de dienstencheques die in de periode van de coronacrisis vervallen, langer geldig blijven. Deze dienstencheques zullen een geldigheidsduur van 15 maanden hebben in plaats van 12 maanden hebben. Dit betekent dat bijna vervallen cheques nog 3 maanden extra geldig blijven.

Wat doe ik met dienstencheques die ik niet meer zal gebruiken of die bijna vervallen zijn?

Voor elke niet-gebruikte dienstencheque kan je voor de vervaldatum van de cheque een terugbetaling of omruiling aanvragen. Dit is geheel gratis, zowel voor papieren als elektronische dienstencheques.

Elektronische dienstencheques
De omruiling of terugbetaling van elektronische dienstencheques kan via de beveiligde zone op: soeasy.sodexo.be

Papieren dienstencheques
Hiervoor dien je een formulier in te vullen op de website van Sodexo.

  • Vlaanderen
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest
  • Wallonië
Mijn papieren dienstencheques zijn: verloren, gestolen, niet toegekomen, hebben foute vermeldingen.

Zo’n dingen gebeuren. Geen probleem. Dien een formulier in bij Sodexo om dit op te lossen.

Hoeveel dienstencheques per jaar kan ik bestellen?

De minimale bestelling per aankoop bedraagt 10 dienstencheques.

  • Individuele gebruikers kunnen 500 dienstencheques per jaar bestellen: 400 aan 9 euro en 100 aan 10 euro.
  • Een éénoudergezin kan per kalenderjaar maximaal 2000 dienstencheques bestellen aan 9 euro.
  • Gezinnen kunnen 1000 dienstencheques per jaar bestellen: 800 aan 9 euro en 200 aan 10 euro. Onder ‘gezin’ wordt verstaan: alle personen die volgens het attest van gezinssamenstelling uit het bevolkingsregister ingeschreven zijn op hetzelfde adres.

TIP: In een gezinssituatie kan je de meerkost vermijden door extra dienstencheques aan te kopen met een nieuw gebruiksnummer op naam van de partner. Het gebruik van dienstencheques wordt wel beperkt tot 1000 dienstencheques per gezin. Door jullie beiden in te schrijven bij Sodexo en dienstencheques aan te kopen, zal jouw gezin jaarlijks het dubbel in mindering kunnen brengen.

  • Val je onder een speciale categorie (eenoudergezin, gehandicapte persoon, ouder van minderjarige gehandicapte kinderen, ouder persoon die een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden geniet), dan wordt je aankooplimiet na goedkeuring verhoogd tot 2000 dienstencheques per jaar aan 9 euro.
Hoe gebeurt de fiscale aftrek van dienstencheques?

Elk jaar ontvang je in maart een fiscaal attest van Sodexo. Dit formulier moet je bij de belastingaangifte voegen. Wanneer je elektronische dienstencheques gebruikt, is dit attest ook beschikbaar in de beveiligde Gebruiker Zone van Sodexo. Nog handiger, normaal gezien zijn de gegevens van je fiscaal attest automatisch voor- ingevuld in je belastingaangifte.

Voor Vlaanderen: Slechts 7,20 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers jaarlijks een belastingvermindering van 1,80 euro per cheque voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon.

Voor Brussel: Slechts 7,65 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 1,35 euro per cheque voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon.

Voor Wallonië: Slechts 8,10 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 0,90 euro per cheque voor de eerste 150 aangekochte dienstencheques per persoon.

Kan ik de aankoop van mijn dienstencheques automatiseren?

Dat kan. We raden je aan om een domiciliëring aan te maken bij je bank tussen jezelf en Sodexo. Zo hoef jij er zelf niet meer aan te denken.

Kan ik mijn aangekochte dienstencheques doorgeven en familie of vrienden?

Dit is niet mogelijk. De dienstencheques staan steeds op naam waardoor het onmogelijk is om deze door te geven.

Mag mijn zus/broer/mama,… bij mij komen poetsen met dienstencheques?

Het is sowieso verboden dat de huishoudhulp op hetzelfde adres woont als de klant.
Ook familieleden tot de tweede graad mogen wettelijk niet ingezet worden met dienstencheques.
Dat zijn: partner, ouders, schoonouders, kinderen, schoonzoons, schoondochters, broers, zussen, kleinkinderen, opa's, oma's, schoonzussen, schoonbroers, stiefzussen en stiefbroers.

De volgende familieleden mogen wel via dienstencheques bij jou aan de slag: ooms, tantes, neven en nichten (kinderen van een broer of zus), overgrootouders en achterkleinkinderen. Ook hier mogen deze personen niet op hetzelfde adres wonen als jij, de gebruiker.

Brengt mijn huishoudhulp zijn/haar eigen materiaal mee?

Neen, dat is niet de bedoeling. Als klant dien je zelf het werkmateriaal ter beschikking te stellen. Wat je huishoudhulp precies nodig heeft om zijn/haar werk uit te voeren bespreken we samen.

Zal er een vaste huishoudhulp bij me langskomen?

We gaan steeds op zoek naar een vaste hulp voor jou en je gezin. Wanneer je huishoudhulp op vakantie is of ziek is kan hij/zij natuurlijk niet langskomen. Het is mogelijk om tijdens deze periode vervanging te krijgen van een collega, maar dat kan je helemaal zelf kiezen natuurlijk.

Wat als ik op vakantie ben? Kan ik dan de huishoudhulp tijdelijk afzeggen?

Ja hoor dat kan. Als klant kan je 5 keer per kalenderjaar de geplande huishoudhulp afzeggen. Hiervoor vragen we je wel om ons een week op voorhand in te lichten. Zo kan de huishoudhulp eventueel tijdelijk bij een ander gezin aan de slag gaan. Wil je de huishoudhulp langer dan twee weken opschorten? Dan breng je ons hier een maand op voorhand van op de hoogte.

Wat als mijn huishoudhulp iets stukmaakt?

Een ongelukje kan altijd gebeuren. In geval van schade breng je ons hier schriftelijk van op de hoogte binnen de week. Daarna wordt er door ons een schadedossier opgesteld zodat we dit ongemak snel samen de wereld uit kunnen helpen.

Home Maid worden

Wat is het verschil met een gewoon dienstenchequebedrijf?

Een Home Maid werkt minimaal 8 uren per week bij één gezin, meer is natuurlijk altijd mogelijk. Zo zijn enkele Home Maids van de firma zelfs fulltime aan de slag bij eenzelfde gastgezin. Hierdoor kan je als hulp meer taken opnemen en is je takenpakket gevarieerder: poetsen, koken, strijken of de boodschappen.

Wat zijn de voordelen van werken bij Home Maid?
  • Gevarieerde job: Poetsen, strijken, koken en de boodschappen
  • Je werkt minimum acht uur per week bij één gezin
  • Werk lekker dicht bij huis in een familiale sfeer
  • Deeltijds of voltijds? Jij kiest zelf je uurrooster, geen avond-of weekendwerk
  • Lease je eigen scooter of elektrische fiets
  • De beste maaltijdcheques in de sector
  • Leuke attenties het hele jaar door: Familiedag, Pasen, Kerstmis, ...
Wat maakt onze werking anders dan die van andere kantoren?

Bij Home Maid gaan we voor een persoonlijke aanpak. Onze consulenten zijn vooral op de baan en komen graag tot bij jou. Daarnaast word je niet zomaar bij een gezin geplaatst. We gaan steeds op zoek naar de perfecte match. Daarom ontmoeten de gezinnen en huishoudhulpen elkaar steeds op voorhand.